Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

5 محصولي که دهه گذشته را متحول کرد

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

5 محصولي که دهه گذشته را متحول کرد

به آن دليل که محتواي آن ابتدايي بود و سامان يافتگي خوبي نداشت علاوه بر آن، جست وجوي اينترنت به دليل استفاده بيشتر مردم از مودم هاي 54 کيلو بابت بسيار کند صورت مي گرفت. در نتيجه، به جاي آن روزنامه ها و مجلات کاغذي مي خوانديم.

براي سرگرمي و گوش دادن به  CDاز دستگاه هاي قابل حمل پخش CD که به اندازه کف دست بودند، استفاده مي کرديم. دريافت فايل هاي MP3 براي محصلان کاملاً تازگي داشت (و گاهي هم غير قانوني بود) و ما همچنان در زمان واقعي تلويزيون مي بينيم.  نوع برقراري ارتباطات هم متفاوت بود. گوشي هاي موبايل تنها براي تماس هاي تلفني بود و بعضي از آن ها قابليت فرستادن پيام متني را داشت. به علاوه، هنوز نمي توانستيم از راه شبکه هاي اجتماعي به دوستان و اقوام خود متصل شويم. بيشتر ما هم چنان صداي زمينه  Start Me Up را در زمان راه اندازي و يندوز 95 زمزمه مي کرديم. مهم تر آنکه ما هنوز کامپيوتر خود را در درجه نخست ابزاري براي کار مي دانستيم و نه مرکزي براي زندگي شخصي، هنگامي که سال 1999 پايان يافت، نمي دانستيم که در قرن جديد چه نوآوري هاي جديدي ما را شگفت زده خواهد کرد. اکنون از آن مطلع هستيم و در اين مقاله 10 محصول، خدمات و به فناوري را معرفي مي نماييم که دهه اول قرن 21 را متحول کرد.

1- Google

آيا Google فراجهاني است يا چيزي ديگر؟ اوايل اين موتور جست وجو نتايج نامطلوبي در مورد پرس و چوهاي جست و جو توليد مي کرد. اين به دليل استفاده از نوعي الگو ريتم از پيش تعيين شده (و مخفي) به وجود آمد. از 1999 تاکنون Google يک پديده بي همتاست اين موتور جست وجوي ستيزه جو توانست تعداد زيادي از کاربران اينترنت را با خود جلب کند تا آن ها بتوانند اطلاعات مورد نيازشان را سريع و دقيق بيابند. در يازده جولاي سال 2000،  با بيش از يک ميليارد موضوع در فهرست راهنما به عنوان بزرگ ترين موتور جست وجو شناخته شد (در حال حاضر Google تنها با گفتن اينکه در چند سال گذشته تعداد اسناد فهرست خود را چندين ميليارد افزايش داده، از آشکار ساختن اندازه فهرست خود طفره مي رود). دستاورد فوق العاده Google آن است که مانند بخشي از مغز ما شده است. امروزه، در صورت تمايل به دانستن اطلاعاتي در مورد فيلم، تبديل مقياس، خبر تاريخي، راه حل براي مشکل نرم افزاري و مناسب ترين قيمت يک محصول تنها کافي است که آن را در Google جست وجو کنيم. روزانه، بيش از يک ميليارد جست و جو در Google صورت مي گيرد و با توجه به آمار سايت Alexa پربيننده ترين صفحه وب است. ده سال قبل، Google تنها يک موتور جست وجو بود اما اکنون آميزه اي از پست الکترونيک، اشتراک گذاري عکس، فيلم، نرم افزارهاي دفتري، سايت خريد، سرويس نقشه، ارائه دهنده خدمات ويلاگ و يک مرورگر وب است. Google همه چيز براي همه است.

2- Apple iphone

اين گوشي 126 گرمي به ما امکان مي دهد که تماس تلفني برقرار کنيم (ضعيف ترين قابليت گوشي)، صفحات وب را مرور کنيم، نامه الکترونيکي بفرستيم، فيلم بگيريم و ببينيم، عکس بگيريم و بازي کنيم.

هزاران نفر براي اينکه در بين اولين خريداران اين گوشي باشند، در اولين روز ورود آن به بازار در روز 29 ژوئن سال 2007، در مقابل مغازه ها شب را به صبح رساندند. مدل هاي بعدي آن (iphone 3G و iphone 3GS) تا اين حد مورد استقبال قرار نگرفت اما خود دستگاه از نظر قابليت بهتر شد.صفحه نمايش لمسي روشن، رابطه کاربري بسيار ساده، پخش چند رسانه اي بي رقيب و فضاي فراوان براي ذخيره سازي تماس ها و تقويم، آن را به يک سرگرمي و ضرورت تبديل کرده است. با Apple iphooe، طراحان شرکت Apple  بار ديگر ثابت کردند که يک طراحي عالي و روابط کاربري شهودي مانند فناوري اهميت دارد.با بازگشايي App Store قابليت هاي اين گوشي به شکل قابل توجهي در روز يازده جولاي سال 2008 افزايش يافت. حال کاربران مي توانستند نرما افزارهاي شرکت هاي ديگر را دريافت کنند تا پرقدرت ترين کامپيوتر جيبي دنيارا در اختيار داشته باشند.  هم اکنون بيش از صد هزار برنامه کاربردي براي دريافت دارد و رقيبان به سختي تلاش مي کنند فروشگاه هاي خود را از نرم افزارهاي خودشان پر کنند. Apple iphone انتظارات ما را براي هميشه از گوشي هاي موبايل عوض کرده است.Apple iphooe قطعاً يکي از موفق ترين ها در همگرايي در تاريخ محصولات فناوري است. اصلا عجيب نيست که Apple  تا به حال بيش از 30 ميليون از اين محصول خود را فروخته است.

3- Apple ipod

احتمالاً شما هم مانند بسياري از ما زماني را به ياد مي آوريد که نخستين بار يک را  ipod را در دست گرفتند و از اين بابت متعجب شديد که اين MP3دستگاه  پخش زيبا مي تواند هزار آهنگ را در خود جاي دهد.ipod که در روز 23اکتبر سال 2001 رونمايي شد، قابليت عجيبي نداشت.پس از دستگاه اصلي پنج گيگابايتي مدل هاي Mini Shuffle،Nano Touch و Classic به بازار امد که حافظه 160 گيگابايتي آن مي تواند 40هزار موسيقي را در خود ذخيره کند.اولين  ipod اعجازي از طراحي مينيماليستي بود.دکمه پيمايشگر آن کارايي اش را به عنوان يک پخش صداي ديجيتالي دستي افزايش داد. علاوه بر آن، رابط کاربري اش شما را قادر مي ساخت تا به آساني هزاران قادر مي ساخت تا به آساني هزاران آهنگ ذخيره شده را مديريت کنيد.در طول دهه گذشته،  ipod تبديل به چيزي بيش از يک پخش موسيقي شده است. افزودن صفحه LCD رنگي، تقويم، تماس هاي تلفني، پادکست، عکس، فيلم و بازي از جمله امکانات جديد  ipod است. فروشگاه Apple iTunes به ما اجازه مي دهد که محتوا را دريافت و مديريت کرده و يک مدل تجاري پيشگام شويم.  ipod اکوسيستم محصولات جانبي خود را به وجود آورده است از جمله جعبه، هدفون، آداپتور خودرو و بلند گو که جايگزين استريوي خانگي مي شود. هواپيماها و هتل ها ارائه خدمات اتصال ipod خود را شروع کرده اند.در کارخانه هاي خودروسازي هم جک اضافه اي براي ipod روي راديوي خودروها نصب مي شود.  ipod شيوه خريد، گوش دادن و اشتراک گذاري موسيقي را براي ما به کلي تغيير داد اين دستگاه به شما اجازه مي دهد که مجموعه آهنگ هاي خود را در جيبتان حمل کرده، در هواپيما قطعات موسيقي جديد بخريد و هر بار که خواستيد آن ها را پخش کنيد.

4- Facebook

در حالي که Friendster و Myspace مقدمه اي براي ايجاد Facebook شدند، اما هيچ کدام به موفقيت خيره کننده Facebook دست نيافتند امروزه، اين سايت حدود 350 ميليون کاربر فعال دارد و 25 درصد از مرور صفحات وب در آمريکا را تشکيل مي دهد.Facebook که از فوريه 2004 حيات خود را آغاز کرد، دومين سايت پربيننده در جهان است. کارهاي فراواني مي توان در اين سايت انجام داد. اعضا، کارهاي کم اهميت خود، دوست داشتني ها و غير دوست داشتني ها عکس، هداياي مجازي و پيوند براي اخبار را در اين سايت به اشتراک مي گذارند. Facebook بزرگ ترين سايت اشتراک گذاري عکس است که هر ماه چيزي 5/2 ميليارد عکس در آن بارگذاري مي شود. تجارتخانه ها و سازمان ها از طريق صفحات Fan با مشتريان خود مرتبط مي شوند.

Facebook نمونه اي از زندگي در يک دهکده کوچک است که در آن، همه شغل شما را مي دانند. آگاهي شما از تولد يک دوست، ترفيع رتبه (و يا تنزيل رتبه) يک همکار و غيره اصلاً مسئله عجيبي نيست. Facebook دوراني را نشان مي دهد که در آن حريم خصوصي معنا ندارد و آگاهي فراگير از همه چيز رايج شده است. البته رشد خيره کننده Facebook جنجال هايي هم به همراه داشته است. اعضاي سايت به مواردي مانند برنامه تبليغاتي Beacon، طراحي هاي مکرر، مسائل حريم خصوصي و گروه هاي منحرف اعتراضاتي را داشته اند با اين همه، رشد Facebook به قدري سريع است که احتمالاً از Google  بزرگتر خواهد شد.Facebook نمونه اي از زندگي در يک دهکده کوچک است.

 5- Wi-Fi

در سال 2000، مردم از به کاربردن مودم هاي با پهناي باند بالا دست کشيدند. در حقيقت نوعي انقلاب بي سيم رخ داده بود که ما را قادر ساخته در خانه، جاده، قطار و حتي در ارتفاع هزار متري با اينترنت کار کنيم.Wi-Fi باعث شد که اينترنت در هر زمان و در هر مکان به عنوان منبع اطلاعات و سرگرمي در دسترس باشد.Wi-Fi نامي تجاري است که Alliance Wi-Fi براي ويژگي IEEE 802 ابداع نمود.پيش از به کارگيري اين ويژگي ها، Wi-Fi براي مصارف معمولي خانگي مناسب نبود. شرکت Alliance براي اطمينان از محصولات خود، آن ها را آزمايش کرد.همان طور که ابتکارات به پيش مي رود Wi-Fi به شکل گسترده اي موثر بوده است. با توجه به آمار سايت Nielsen، امروزه حدود 40درصد از آمريکايي ها از شبکه هاي بي سيم در خانه هايشان استفاده مي کنند.به علاوه، Wi-Fi تنها به خانه ها و دفترها خلاصه نمي شود بلکه کافي شاپ ها، فرودگاه ها، هتل ها، پارک هاي عمومي، دانشگاه ها و برخي از هواپيما ها را در بر مي گيرد.شبکه هاي بي سيم نه تنها ما را از سيم خلاص کرد (و به فروش بيشتر کامپيوتر کيفي نسبت به دسک تاپ کمک نمود)، بلکه محيطي جديد براي اتصالات در شبکه هاي خانگي به وجود آورد.مثلاً براي تنظيم سلسله دستگاه هاي صوتي و تصويري در خانه، فرستادن اسناد به چاپگر، اتصال به دوربين هاي ديجيتال براي تبادل عکس، بازي ها ي ويدئويي و مرور صفحات وب در گوشي هاي هوشمند Wi-Fi بهره مي بريم.بدون Wi-Fi کامپيوترهاي پرفروش امروز يعني نت بوک ها عملاً بي فايده خواهند بود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)